Se sap que Ucraïna guanyarà. No se sap quan
El president ucraïnès V. Zelenskii va
qualificar d’'històrica' la decisió dels Països Baixos i Dinamarca a lliurar diverses
dotzenes d'avions caça F-16 a Ucraïna. Amb el terme ‘històric’ Volia destacar
la importància d'aquest material per a l'alliberament de les terres ucraïneses
ocupades i annexionades per Rússia, tan mateix fa pensar en la durada de la presa
de la decisió, que s’ha convertit en una història massa llarga, igual que la durada
de la guerra que Ucraïna lliura per la seva independència.
Els avions que s’entregaran seran de gran
ajuda als aviadors ucraïnesos, no obstant això, no seran capaços de produir un
canvi 'històric' al camp de batalla. No són les versions més modernes, tot i
així es consideren superiors al material de què disposa Rússia, el problema és
que Ucraïna en necessita moltes vegades més tant per a "tancar el
cel" sobre el país enfront dels atacs aeris (tal com havia demanat V. Zelenskii
des dels primers dies de la invasió a gran escala) com per a trencar el front
rus en la més que alentida contraofensiva que va començar al juny passat, sense
registrar fins ara avanços considerables.
La dimensió 'històrica' que han adquirit
aquestes qüestions es deu a la duradora negació dels EUA a concedir els avions
a Kíiv i també al aplaçament del moment en què els ucraïnesos puguin usar-los,
que segurament no serà abans de l'any que ve. Tot això allarga massa aquesta guerra
"sense sentit" (segons el Papa Francesc): des de 2004, quan el
president rus V. Putin va parlar de la necessitat que Rússia reassumís el paper
que la Unió Soviètica havia jugat en la política mundial. Segons la visió
imperialista del nou líder rus li corresponia el rol de continuadora de
l'Imperi Rus. Dissortadament, el món sempre ha tractat de no veure la gravetat
de l'expansionisme putinista, ni tan sols durant les seves fases calentes, com
a a Geòrgia al 2008 i a Ucraïna al 2014.
Malgrat que Putin va proclamar el seu rumb d’expansionisme
revengista de manera poc dissimulada contra tots els qui se sentien part del
que es pot dir democràcia moderna, el món s'amanyagava en la còmoda suposició
que 'avui dia ningú s'atreviria a una agressió oberta, ni parlar d'annexió', i
quan això sí que succeïa, es rebressolava amb la idea que 'tal vegada li basta
amb Ossètia (Crimea, Donetsk…)', com si el proverbi "una mala pau és
millor que una bona baralla" formés part del decàleg del terrorista, que
és l'estat rus en mans de la camarilla de Putin. I el que fa un terrorista és
intimidar la seva víctima per a aconseguir una cosa a la qual no té dret ni
legalment ni moral, quan no la obté, escala el terror i procedeix a matar ostatges.
És poc realista pensar que es pugui evitar que
el terrorista escali la seva violència, sense donar-li el que cerca. La Rússia
de Putin va començar aquesta fase de la guerra anomenant-la 'operació militar
especial' amb la fi de protegir la 'sobirania' de les 'repúbliques' de Donetsk
i Luhansk reconegudes unilateralment per a aquest fi. No obstant això, van ser
annexionades tant les ‘repúbliques’ com altres dues províncies d'Ucraïna. Més encara,
en aquests moments, sense haver aconseguit control complet sobre aquests
territoris, les tropes russes estan tractant d'avançar a la província de Khàrkiv
i segueixen atacant amb míssils la resta d'Ucraïna.
Això no té cap relació ni amb el fet de si
tenia Ucraïna el suport dels seus amics occidentals ni amb el volum de la seva
ajuda. Però la lentitud i retenció de la seva arribada sí que van encoratjar
l'escalada de la guerra. L'objectiu de Putin no és la mítica desnazificació o
desmilitarització d'Ucraïna, ni tan sols la seva conquesta; el seu objectiu és
demostrar que és ell qui decideix què li pertany i en quin grau, i que, quan no
li ho lliuren dòcilment, per la força bruta pot desvalidar tot el dret
internacional. Amb l'escalada de violència, ha passat a la fase d'una guerra de
desgast, ja que cap de les parts es veu capaç en aquest moment d'aconseguir un
avantatge que li permeti aconseguir els seus objectius.
Al mateix temps, les posicions de les parts es
veuen com reflectides en mirall: els russos intenten mantenir una defensa
estratègica amb elements d'ofensiva on sigui possible, mentre que les forces
ucraïneses intenten estratègicament llançar una contraofensiva, havent de dur a
terme accions defensives quan l'enemic aconsegueix localment èxit amb els seus
"elements de defensiva". Cap dels bàndols aconsegueix registrar èxits
notables i això fa real la possibilitat que la guerra es prolongui fins que
s'esgotin les forces d'un d'ells.
En aquestes condicions la posició del bàndol
terrorista rus resulta més favorable, perquè objectivament posseeix més
recursos, no li importa la pèrdua de vides humanes, encara que es tracti de
milions, les devastadores destruccions es produiran sempre en el territori
ucraïnès, ja que Occident no permet que Kíiv usi les seves armes per a
aconseguir objectius en el territori de la Federació de Rússia, tement provocar
una major escalada. I aquest temor és justament un al·licient, perquè
l'agressor sap que no hi haurà mesures eficaces contra la seva agressió, que a
hores d'ara només pot ser detinguda per una derrota militar que deixi a Rússia
sense forces.
Segons reconeix la ministra d'afers exteriors
d'Alemanya, Annalena Baerbock, "amb decisions racionals, mesures racionals
que es prenguin entre governs civilitzats, no es pot posar fi a aquesta
guerra". "Les massives mesures econòmiques punitives estan destinades
a afeblir Rússia, però la seva economia està creixent", va expressar la
política verda la seva decepció amb les sancions "infernals"
d'Occident.
Al final de comptes, les mesures occidentals
enfront del desafiament rus contra l'ordre mundial i el dret internacional
tenien per objecte fer entrar en raó a l'infractor – que es veu, diguem-ne,
ingenu, en lloc de condemnar-lo i castigar-lo, aïllant-ho de la comunitat que
obeeix el dret internacional.
Un aïllament rigorós equivaldria a una desfeta
militar i realment obligaria a l'agressor rus a capitular i retirar-se de totes
les terres d'Ucraïna ocupades. Lamentablement, el que s'ha fet fins ara ha
estat intentar arribar a un acord amb l'agressor perquè deixi d'avançar,
permetent-li que es quedi amb el que ha aconseguit fins al moment, amb la qual
cosa de fet se l'ha reconegut una mica de legitimitat. Cap dels acords va
exigir la retirada de Rússia de les terres ocupades, tots partien de l’estatus
quo que havia imposat l'agressor.
Un exemple clar del respecte rus pel dret
internacional és l''acord de grans' que demanava permís a Rússia, que s'havia
apoderat de gairebé tot el litoral ucraïnès, per a poder usar els últims ports
que quedaven en mans d'Ucraïna per a l'exportació de cereals. Del permís de
Rússia depenia el funcionament del corredor marítim així mateix en aigües
internacionals. Va abandonar l'acord, perquè no veia prou garantits els seus
interessos comercials, i, a continuació, va atracar en aigües internacionals un
vaixell turc (sota el pavelló de Palau) amb destinació a un port ucraïnès.
L'acció de pirateria va ser filmada per a la seva posterior divulgació com un
vídeo oficial del Ministeri de defensa de Rússia.
Davant tanta gosadia, Turquia va trigar
diversos dies per a expressar la seva protesta, mentrestant va enviar el seu
representant a participar en la XI Conferència de Moscou sobre Seguretat
Internacional que celebra el Ministeri de defensa del país agressor. Turquia no
hi va estar sola, però va ser l'únic soci d'OTAN en l'esdeveniment.
Per a conèixer la visió russa de com afermar
la seguretat en el món actual desfermant una guerra amb idees imperialistes del
segle passat, van acudir altres 70 països, només una trentena de convidats van
trobar pretextos per a no participar. Entre ells tampoc van faltar els països BRICS,
que els funcionaris ucraïnesos precipitadament van considerar comprensius per a
aconseguir la pau sobre la base del pla de Zelenskii.
Per a no deixar dubtes sobre de quin costat es
troba la 'neutralitat' xinesa, el ministre de defensa de la RPX va aprofitar la
conferència per a fer una gira de diversos dies, tant pel país amfitrió com per
l'altre país co-agressor, Bielarús. En el present context, és ingenu
preguntar-se, si els tres ministres conversant sobre la cooperació en l'àmbit
de defensa són capaços de trobar un tema que no tingui relació amb la guerra
d'agressió.
La guerra hauria pogut ser previnguda en
qualsevol etapa amb una intervenció decidida i ràpida, amb el mínim possible de
diplomàcia (entenent-la com l'art de parlar indirectament). Perquè en cada
etapa es veia clarament que Rússia està en mans d'una màfia agressiva
expansionista, que mai respectarà el dret internacional per sobre dels seus
interessos rapaços. Ja no es pot conversar ni tractar d'encebar a l'agressor,
prometent-li garanties per a les seves exportacions o algunes terres ucraïneses
que ja estan en el seu poder. Cal donar-li fort en els morros sense demora,
perquè no vol entendre el llenguatge civilitzat. Per a fer alguna cosa de
manera civilitzada, caldria aconseguir ara mateix que les set desenes de països
que van tenir la indecència de parlar amb l'agressor sobre la seguretat es
penedissin i demanessin perdó. Però això és un somni, i mentre no es faci
realitat, tots estarem condemnats a viure el malson de la guerra a Ucraïna.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada